Hlavní - Muzea v přírodovědném a technickém vzdělávání
Muzeum lze charakterizovat jako instituci, která programově shromažďuje předměty určitého druhu,
zaměření a hodnoty, pečuje o jejich ochranu, a shromážděných sbírek využívá ve prospěch společnosti
k výchovně-vzdělávacím a vědecko-výzkumným cílům. V současných kurikulárních dokumentech škol,
včetně přípravy učitelů přírodovědných a technických předmětů, je tématice exkurzí do muzeí a
expozic organizací výrobní i nevýrobní povahy věnována podle našeho názoru jen okrajová pozornost.
Exkurze jako jedna z méně frekventovaných organizačních forem výuky nebývá dostatečně efektivně
využívána v souvislosti s učivem jednotlivých předmětů nebo předmětových celků. Často jde o "výlet",
který z edukačního hlediska nenaplňuje prostředky (doprava, případné vstupné, náklady na stravné,
bezpečnost atd.) do něho vložené. Chybí znalost metodiky, která by se komplexně zabývala přípravnou,
realizační a výstupní (hodnotící či aplikační) fází takové exkurze. Na druhé straně chybí i objektům
exkurze (muzeím, expozicím apod.) znalost či detekování požadavků ze strany vzdělávacích institucí,
tj. jakým způsobem upravovat prostory a expozice tak, aby je bylo možné k edukační činnosti efektivněji
využít. Proto je třeba znovu zaktualizovat požadavky a realizační podmínky na tzv. muzejní didaktiku
zejména v přírodovědně a technicky orientovaných oborech, která by se měla stát výrazným motivačním
prvkem pro žáky a studenty jak pro doplnění výuky tak pro budoucí orientaci jejich dalšího studia.
K aktuálním fenoménům rozvoje spolupráce mezi školami a muzei v přírodovědné a technické oblasti patří zejména:
- dětská muzea - vybrané linky na WWW-prezentace dětských muzeí a interaktivních expozic v České republice a v zahraničí; např. z empirické studie o využívání dětských muzeí v Ústeckém kraji je zřejmá malá informovanost o dětských muzeích jak u žáků tak u jejich učitelů...
- centra vědy - vzbuzování zájmu a motivace činnostmi typu „udělej to sám“ a atraktivními experimentálními demonstracemi (show)...
- virtuální muzea - linky na vybrané virtuální muzejní expozice...
- historické aspekty v přípravě budoucích učitelů přírodovědných předmětů...
K aktuálním fenoménům rozvoje spolupráce mezi školami a muzei v přírodovědné a technické oblasti patří zejména:
- dětská muzea - vybrané linky na WWW-prezentace dětských muzeí a interaktivních expozic v České republice a v zahraničí; např. z empirické studie o využívání dětských muzeí v Ústeckém kraji je zřejmá malá informovanost o dětských muzeích jak u žáků tak u jejich učitelů...
- centra vědy - vzbuzování zájmu a motivace činnostmi typu „udělej to sám“ a atraktivními experimentálními demonstracemi (show)...
- virtuální muzea - linky na vybrané virtuální muzejní expozice...
- historické aspekty v přípravě budoucích učitelů přírodovědných předmětů...