Kontakt

Hlavní - Muzea v přírodovědném a technickém vzdělávání

Učíme se v muzeu
Muzeum lze charakterizovat jako instituci, která programově shromažďuje předměty určitého druhu, zaměření a hodnoty, pečuje o jejich ochranu, a shromážděných sbírek využívá ve prospěch společnosti k výchovně-vzdělávacím a vědecko-výzkumným cílům. V současných kurikulárních dokumentech škol, včetně přípravy učitelů přírodovědných a technických předmětů, je tématice exkurzí do muzeí a expozic organizací výrobní i nevýrobní povahy věnována podle našeho názoru jen okrajová pozornost. Exkurze jako jedna z méně frekventovaných organizačních forem výuky nebývá dostatečně efektivně využívána v souvislosti s učivem jednotlivých předmětů nebo předmětových celků. Často jde o "výlet", který z edukačního hlediska nenaplňuje prostředky (doprava, případné vstupné, náklady na stravné, bezpečnost atd.) do něho vložené. Chybí znalost metodiky, která by se komplexně zabývala přípravnou, realizační a výstupní (hodnotící či aplikační) fází takové exkurze. Na druhé straně chybí i objektům exkurze (muzeím, expozicím apod.) znalost či detekování požadavků ze strany vzdělávacích institucí, tj. jakým způsobem upravovat prostory a expozice tak, aby je bylo možné k edukační činnosti efektivněji využít. Proto je třeba znovu zaktualizovat požadavky a realizační podmínky na tzv. muzejní didaktiku zejména v přírodovědně a technicky orientovaných oborech, která by se měla stát výrazným motivačním prvkem pro žáky a studenty jak pro doplnění výuky tak pro budoucí orientaci jejich dalšího studia.

K aktuálním fenoménům rozvoje spolupráce mezi školami a muzei v přírodovědné a technické oblasti patří zejména:

- dětská muzea - vybrané linky na WWW-prezentace dětských muzeí a interaktivních expozic v České republice a v zahraničí; např. z empirické studie o využívání dětských muzeí v Ústeckém kraji je zřejmá malá informovanost o dětských muzeích jak u žáků tak u jejich učitelů...

- centra vědy - vzbuzování zájmu a motivace činnostmi typu „udělej to sám“ a atraktivními experimentálními demonstracemi (show)...

- virtuální muzea - linky na vybrané virtuální muzejní expozice...

- historické aspekty v přípravě budoucích učitelů přírodovědných předmětů...
Web portál pro podporu všeobecného přírodovědného a technického vzdělávání vznikl s podporou projektu FRVŠ 2065/08.

© Oddělení didaktiky chemie Katedry chemie; Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové

Kontakt: martin.bilek@uhk.cz

webdesign: BPAS.CZ